tisdag 6 september 2011

Vårkänslor?

Fast det ligger både löv och frukt på marken är det så man undrar, är det verkligen höst och vila som är i antågande?
Jag köpte en ledsen lewisia från tiokronorskärran i plantskolan och den har satt igång med blom och knopp. Jag trodde den var en försommarblommare?

Och titta på kamelian. Knopparna är så stora och stinna att det känns osannolikt att de ska lyckas hålla sig slutna flera månader till.

Ett hösttecken hittade jag minsann. Eller rättare, min näsa trodde katten glömt en halväten någonting under buskarna, men det var en sopp som passerat bäst före-datum med råge!

Jag skyndar mig bort och rafsar ihop björklöven och lägger under äppelträden. Där luktar MYCKET trevligare! Tillsammans med fallfrukten blir det fillibabba för maskar och kryp och vips så har jag fin mylla där när snön smält bort. Och så skönt att slippa hålla på att kärra allt kompostmaterial till och från högen i hörnet.

3 kommentarer:

  1. Ja, visst är det enklare att bara kratta in under buskar och blader... har aldrig riktigt förstått vitsen med att vara tvungen att flytta runt allting flera varv i trädgården. Länge leve mulching!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Härligt med Cameliaknoppar!!!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Mina har inte tappat några knoppar.Brukar ta in dom innan det är för stor skillnad mellan ute o inne temperaturen.Än så länge är det alldeles för varmt på verandan dag tid...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.