måndag 7 november 2011

Titta, titta!

Våra torvblock har äntligen blivit mossblock! Det syns så fint nu i den fuktiga höstluften och när så mycket runtomkring övergått från grönt till brunt.
Vi har inte behandlat på något vis, det har skött sig självt utifrån vad som fanns i blocken och som lockades fram av fukten. Och vi har väntat. Tålmodigt. Och tjatat lite. Ibland.
Somliga går igång med rensjärnet när det grönskar i plattfogarna. Det skulle jag aldrig göra! Det gröna förstärker mönstret och påminner dessutom om att platsen är lånad och att det vi gör med den är tillfälligt.Och titta, det är ju olika sorter som samsas så fint med plattorna.
Hösten är verkligen mossornas årstid. De blir så vackra av fukten och syns så väl i kontrast till fallna löv och allt det dovt bruna.Fast de är ju inte bara underbara...
När hakmossan fått fäste i gräsmattan är det inte kul.Det finns ju ändå ställen där vi hellre vill ha gräs än mossa. 
Men, prova att rafsa ihop lite av mossan och knyckla ner inuti en pepparkaksform. Låt ligga luftigt några dagar och torka och tag sedan bort formen så har du vips en mosskaka att pynta någonstans med!
Visst blir det lite lättare att gilla mossan när den kan bli något kul?

PS För er som undrat: Det var tre höstar sedan vi lade ut torvblockskanten. De ligger rätt skuggigt och fuktigt.

7 kommentarer:

  1. Intressant att följa dina torvblocks utveckling! Så snyggt det är. Jag är lite sugen på att testa själv. Jag har mossmatta på sina ställen, och det är skönt att gå på:-)). Fuktigt är det i vissa rabatter så det växer mossa där med.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Mossan är vacker och pryder verkligen sin plats! Hur lång tid tog det innan blocken blev mossbeklädda? Har en fundering på att ha block på baksidan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Mossa mellan plattorna gillar jag men hos oss kommer det bara upp gräs och ogräs : ( Kul tips med pepparkaksformen. Tack!

    SvaraRadera
  4. Jättefint med mossan. Både på torvblocken och mellan stenarna. Gillar också mossa. Det var faktiskt Lars Krantz som fick mig till det.. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Snyggt med torvblocken!Även i fogarna är det ju bara så läckert tycker jag.
    Bra tips det där med mossan men hakmossa???Får kanske sätta det på trädgårdstomten sen fniss Jag får googla ;-)för jag har inte hört talas om det...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Oj, så vackert det blev med mossa på torvblocken ... verkligen jättefint ! Kul att se ... kanske tar med det i planeringen till våren ... beror på hur lång tid det tog ... om det är inom tålamodets gräns ?!
    Kul idé med pepparkaksformen ... det måste jag testa !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  7. Vill också ha torvblock, så snyggt//Britt

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.