fredag 16 december 2011

Skam den som ger sig

När det erbjuds mistel till försäljning vid jul händer det att jag köper en.
Detta inte för att bli pussad, det blir jag ju faktiskt ändå, utan för att det är en så spännande och vacker växt.
Och på köpet får jag ju tag i frön och kan försöka få ett eget bestånd i något träd!
Fast det har inte lyckats än...
Fåglarna är alldeles för bra på att hitta fröna jag tryckt fast på någon stam, och så flaxar de iväg och skiter ut dem i någon annans träd! Jo, jag har sett nya mistlar i grannkvarteret och eftersom närmaste vilda växtplats är åtskilliga mil härifrån så det är nog "mina" frön som grott där. Hmmpf!
Men jag fortsätter ihärdigt att kleta fast frön i våra träd. Någon gång ska jag väl överlista fåglarna, kanske med ett nät över? Fast först får bären hänga och vara vackra över jul.

"Purung är jag inte
men bäst före-datum har ännu inte gått ut!"

4 kommentarer:

  1. Jag försöker oxå få till en mistel...läste nu senast att man skulle skrapa lite på stammen så det ska jag testa!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Jag ger inte heller upp hoppet, ska försöka iår igen. Handlade en kvist på torget i Roskilde förra helgen och fick tipset att sätta fröerna i en grenklyka på vildapel eller poppel...var ingen av dem men gubben sa också att grenen skulle vara max 2 år gammal för att fröet skulle ha lättare att gro. Det blir ett äppelträd och en gasbinda om grenklykan...ser redan framför mig en STOR vacker mistel! :o)
    Ha en finfin helg,
    Lydia

    SvaraRadera
  3. Men vilken bra idé! Det måste jag börja testa fast jag kanske ska sätta bären på grannars träd så fåglarna sprider misteln till mig :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så finurligt! Rätt var det är har du mistel växande hos dig:)
    Såg massor av mistel i träden när jag besökte Kungsör. Det kändes som den fanns över allt där...fåglarna hade varit flitiga.
    Tack för tipset. Måste provas. Prova med en bit fiberduk kanske...
    Trevlig fjärde advent!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.