fredag 17 februari 2012

Solstol(l)ar

Det är fortfarande snöblött på bänken där jag brukar sitta och njuta så här års.
Det blev till att lyfta fram en annan stol till lunchfikat.
Ah, så underbart att kunna sitta ute!
Jag tog med en bok för att läsa en stund.
Stunden blev lång fast jag bara hade tofflor på fötterna, men det var ju så milt i solen!
Jag läste om utgrävningarna för nya E4 vid Uppsala och kapitlet handlade om sol- och fruktbarhetsdyrkarna som antas ha levt där från sen stenålder och framåt.
Det var bara att kisa opp mot den livgivande värmen och känna sig befryndad med deras dyrkan av solen.
Man får väl medge att det är en variant av soldyrkan att längta så efter ljuset och knopparna, fast jag gräver ju ner mer växter än guldknappar och svärd i min lund. 

4 kommentarer:

  1. Åh så härligt - även jag fick njuta i solen en liten stund idag (fast ganska påpälsad, men vad gör väl det). Fina vinterbilder nedan!

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja jag är gärna med o dyrkar bara jag slipper offra nått ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Sätt fram en stol till! Jag tror att jag gärna kommer och sitter där i solen och läser om andra soldyrkare.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Gode billeder.
    Jeg håber at foråret snart er på vej.
    Her er det gråvejr i dag og det småregner.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.