lördag 21 april 2012

Rätt tid för ympning

När knopparna på äppelträdet ser ut som små prinsesskronor, då är rätt tid att ympa.Det är precis så de ser ut nu.
Man kan undra varför jag då går ut klockan 19.30 och sätter igång när jag har haft hela dagen på mig?
Av min syster fick jag en gång en påse med ett broderi :
"Skjut inte upp till i morgon det du precis lika gärna kan skjuta upp till i övermorgon."
Men i övermorgon kanske det är kallt igen. Eller regnar.
Alltså, ut och plocka fram grejorna!
Ympris, check!
Kniv och bryne, check!
Sekatör, check!
Lacbalsam, check!
Snöre och skyltar, check!
Men gummisnoddarna då?
In och hämta och klippa av till remsor. Jag lindar med dem istället för bast och det fungerar lika bra.
Sedan börjar pilljobbet med att skära till ymparna så att de blir tunna, jämna och med en knopp på motsatt sida. Rena verktyg, rena händer och INTE ta på snittytan!
Leta reda på en passande gren och märka den, stympa kvistarna där ymparna ska in, snitta kvistarnas bark så det blir en skåra för vardera ympen (två på varje kvist brukar jag ta) och sedan FÖRSIKTIGT lossa/lyfta barken och skjuta i ympen.
Med tungan rätt i munnen lindar jag med gummisnodden lagom hårt och knyter. Sist tätar jag hela härligheten med Lacbalsam, utom över knopparna förstås. De ska ju ta sig och slå ut.
Tänkte inte på att ta en bild av mina händer efteråt. Du får tänka dig dem, rödfnasiga av kyla och lagom kletade med avtorkat Lacbalsam.
Nu håller jag tummarna och schasar bort fåglar som försöker landa på de små nyingarna. Om några veckor vet vi om det gick vägen.
Men så skumt det hann bli. Inte vidare bra bilder...

10 kommentarer:

  1. Hoppas det lyckas ditt experiment!
    Ha en fortsatt trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  2. Ja, man ska ju passa på när lusten faller på. Annars kanske det inte blir av alls i värsta fall.
    Hoppas nu att det lyckas, när du nu fick utstå kyla och allt.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt! Lycka till med ympandet!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så spännande det låter! Jag är helt oerfaren inom detta område och vet inte om jag kommer att börja med det heller. Jag är dock mycket imponerad av alla er som håller på med att trixa och fixa med ympning. Det kan man kalla hantverk.

    Må så gott!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Men vad roligt jag plockade nyss fram mina ympar och skall bege mig ut!!!! Då är det rätt tid nu alltså tur att jag kom in till din blogg kände det på mig att det är nu eller aldrig. Kram gela

    SvaraRadera
  6. Så duktig du är, spännande att se resultaten. Håller tummarna för att lyckas.

    SvaraRadera
  7. Så trevligt att göra egna träd!
    Vi hade gjort fyra ympar på en kort kurs, men hjortarna har ätit upp en, så nu har vi tre egenympade träd kvar.

    SvaraRadera
  8. Hm gummisnodd säger du ja vi ska till o ympa nån dag.Jag har beställt ymptejp det tänkte vi testa med :-)
    Såg den 'danska bondlurken' använda det till valnöts ympning.Såg så smidigt ut.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Önskar en fortsatt fin söndag!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  10. Vilket underbart sätt att tillbringa en lördagkväll! Ympning har jag aldrig testat, det verkar svårt men man kanske borde försöka lära sig ändå? Ingenting är ju omöjligt:-)
    Hoppas din ympning blir lyckad!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.