torsdag 16 augusti 2012

Overkligt?

Titta, en närapå overkligt gul solros
och en osannolikt blå himmel.
Hos oss är det ovanligt att det kommer opp
en solros överhuvudtaget.
Jag sår, både inne och direkt, men de vill sällan ta sig.
Denna hade sått sig själv från fjolårets lilla taniga planta 
(som ändå satte frö) och vuxit sig hög och fin i pallkragen.
Och även en lägre ljusgul variant kom opp bredvid.
Humlorna gillar dem lika mycket som jag.
 Denna fantastiska planta har flera blommor, 
så att jag kan ta in en till frukostbordet!
Jag hoppas den självsår sig också till nästa säsong...

14 kommentarer:

  1. Underbart! Man blir ju så glad! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Mina solrosor vill aldrig heller komma upp ordentliget. Men förra året, då vi haft en fågelautomat med solrosfrön hängande över en av rabatterna - då blev där ett helt hav. Funderar på om man kanske skulle kasta ut en näve frön mitt i vintern och sen hålla tummarna. En fröpåse kostar ju inte så mycket!
    Ja, det får nog bli årets projekt!
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jag brukar också förlita mig på självsådder men i år blev det inga :((
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Åh va roligt att jag hittat din fina blogg!! Lägger den i min länksamling så jag hittar tillbaka.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  5. Solrosor är ju bara för härliga!!

    SvaraRadera
  6. Det är nog det bästa sättet - att låta dem självså sig. vackra bilder på vackra blommor!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Typiskt för en del växter, bara de får välja platsen själva, kan de växa i betong!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Tänk, så glad man kan bli av att se solrosor! Och dig, i reportage...
    kram
    Törnrosa

    SvaraRadera
  9. Ja! Det var verkligen en vacker bild!
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
  10. Man kan inte annan än bli glad av solrosor!

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  11. Hej igen:-)
    Lobelia speciosa kan övervintras ute i södra Sverige enligt vad jag vet, så jag skall göra mitt bästa och hitta ett mjukt och gott täcke till den:-) Förhoppningsvis får vi snö så det räcker till att täcka också, jag vill inte ha en massa barfrost som kan ta död på min nya älskling:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  12. De är verkligen humörhöjare, jag har provat en jättesort i år, så hög att jag inte ens kan fota den :)
    Trädgården ligger i Nyköping och de har öppet både med Tusen trädgårdar och Besöksträdgårdar. Var inne och tittade och om man kontaktar dem kan man få en egen visning även nu, då säsongens visningar är över. De heter Margareta och Klas Roos. Mycket sevärt! Lycka till, kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.