lördag 11 maj 2013

Opp, opp, opp!

 Med en sådan här utsikt från sovrumsfönstret 
är det härligt att vakna tidigt och gå ut
så man hinner ett varv runt ägorna innan jobbet!
Växterna kommer opp, både kända och okända.
Någon som vet vad detta är för sippa?
Blomman ser ut som en vanlig hepatica, men bladen...
 Fiskarna kommer opp så fort jag passerar dammen.
De är hungriga nu när vattnet blivit runt tio grader
och vet vem som brukar mata dem.
 Orvar Ormbunke vrider sig lite i bädden 
men ringlar snart opp sig han också.
 Precis som de stora bladen av sköldbräcka.
Långt nere bland fjolårslöven vecklar de försiktigt 
ut sig innan de börjar sträcka sig mot ljuset.
Skäms de över sin rynkighet? Det är ju bara vackert!
 De här små är visserlunda vackra men inget jag längtat efter.
De kommer också opp nu.
Tidigt på morgonen är de så nyvakna att jag hinner
få tag på dem innan de låtsasramlar och försvinner ner i marken.
 Och idag kanske växthuset också kommer opp på sin nya mur?


5 kommentarer:

  1. Den blåveisen ligner på Hepatica transsilvanica, for de har sånne blader :-)

    Jeg fant en liljebille her om dagen jeg også, så det er visst et vårtegn det også selv om en ikke liker det like godt :-)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att gå en tur i trädgården innan man går till jobbet, jag gör det alltid och när jag kommer hem går jag en sväng till för att se om något hänt! Egentligen vill man ju vara i trädgården hela tiden nu, tänk om man kunde få vara hemma för "vård av trädgård" så här års! Så vacker din Magnolia är!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Lyllos dig som har en Magnolia! Det skulle jag också vilja ha, men det är tveksamt om de skulle trivas här på vår blåsiga udde.

    Ha en fortsatt bra helg och lycka till med växthuset!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Sköldbräcka....det får jag googla på....kände inte igen den sorten....
    Låtsasramla, ja de är ena riktiga luringar....och GLUPSKA!!!
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Det händer mycket där ute nu. Både roligt och tråkigt som skadedjur. Men bäst att klämma till dom direkt:) Köket är klart i det stora så nu äntligen kan jag ägna tiden åt trädgården...JIPPI!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.