måndag 17 juni 2013

Gilla läget?

Det här är den iris som blommar i år.
 Det är nog bara att erkänna;
jag har låtit violer och annat växa över deras fötter
och det gillar de inte så nu tjurar de.
Jag får ägna en vacker dag åt att rensa, flytta och dela
så blir de nog på bättre humör till nästa säsong.
Den här rönnen trivs desto bättre.
I fjol satte jag den som liten fröplanta
och det var knappt man såg den i undervegetationen.
Nu sticker den opp ett halvmeterhögt tonårsrufs och ser sig omkring. 
Brukar strutbräken rulla opp sina blad ett och ett
så att det sista är litet när de andra redan är färdiga?
Jag minns inte, men det ser roligt ut:
"Titta på mig nu allihop!" 
Hönsbären trivs också och blir fler och fler.
Gärna för mig, men jag vet andra som tycker den är ett ogräs.
Hur man nu kan tacka nej till den fina grönskan och underbara höstfärgerna?


3 kommentarer:

  1. Tänk att en liten blyg viol kan få en iris på fall! ;-) Inte snällt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Men vaddå ogräs?
    Det beror väl på vart den är planterad?
    Du har ju såklart satt den bland violerna... Då är det ingen fara att den tar över ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du kan ju ha skägglösa irisar, dom är inte så noga med var dom sätter sina fötter, gärna i skugga och fukt. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.