lördag 29 juni 2013

Tant-tripp, del ett

Javisst, nu har jag varit ute på en liten tripp igen.
Det var meningen att hälsa på hos Margita utanför Igelsfors.
Vi hade ingen aning om varandra innan jag för några dagar sedan
 hittade hennes adress i "Trädgårdsriket",
men vilken trevlig eftermiddag hon bjöd mig!
Och vilken härlig trädgård hon totat ihop på bara några år.
Titta en så underbar kålgård!
 Det hade kommit 25 mm regn under dygnet innan
så mycket hade lagt sig i rabatterna, men inte förtog det intrycket alls.
Hon tipsade mig om en handelsträdgård/plantskola att besöka nästa dag. 
Och visst kom jag dit, men det blir ett annat inlägg.
 Efter en natt på vandrarhem styrde bilen hemåt igen.
Men det finns ju så mycket längs en väg...
Ett stopp vid en loppisskylt resulterade i 
en titt i Maritas lilla fina trädgård (bakom loppisen)
där jag tyvärr inte hade kameran med och
tips om att fara till Ove och Britt-Marie i Viala.
Det gjorde jag och hade tur igen.
Ove var hemma och så snart mangolden var tagen om hand 
så visade han mig allt möjligt fint och roligt, till exempel:
 att sätta armeringsmattor eller sängbottnar över perennerna 
så de kan växa opp igenom och få stöd,
 att lägga dräneringsslang i botten på komposten 
för bättre luftning och snabbare kompostering.
Alla växtmiljöer de hade byggt av sten kom inte med på bild 
och inte heller de många växterna som stortrivdes överallt.
Jag glömde kameran för allt det fina...
Tack Ove för en oförglömlig rundtur!
 Det blev en natt till på vandrarhem och jag såg möjligheten att besöka ännu en adress ur boken.
Margareta utanför Vintrosa, var så snäll och tog emot, på mycket kort varsel.
 Vilka pioner hon har!
Och Meconopsis som frösår sig i olika nyanser.
 De hade också ett oförargligt litet rådjur som 
gick omkring på timjankullen och njöt.
Hela denna blomsterkulle blev till för att dölja brunnarna.
Synd att solen fräter ur färgerna i bilden, den var överdådigt vacker i blom.
Efter att ha handlat nybakat bröd från Hagtorpets stenugn
for bilen slutligen hemåt.Det fick inte plats mer i den 
och mitt huvud var fullt av intryck och idéer 
som behövde komma hem och smältas.
Många fina minnen blev det på denna tripp.
Återigen, tack alla rara människor, katter och hundar!
Hoppas ni ska åt mitt håll någon gång så jag får bjuda igen.

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa du haft och fått se så mycket vackert! Tänk så många underbara trädgårdar det finns runtomkring, den ena finare än den andra! Ser att du fick med dig massor av växter hem också och jag kan tänka mig att det nybakta brödet smakade bra!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Wow vad fint! Tror jag ringer henne en signal.
    Tack för senast hoppas jag att jag har sagt!
    Gillar dig och din trädgård och de trädgårdstankar som du har.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vilken resa du verkar ha haft!
    Kram!
    P.S. Säg till om du har vägarna förbi södra Stockholmstrakten någon gång. Du är mer än välkommen hit också:-)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig resa du varit på! Härligt att få se andras trädgårdar och inspireras. Den oranga viva du visade vild på några inlägg tillbaks ser ut som Lackviva, Primula cockburniana. Tyvärr finns inte mina längre.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Wonderful and very interesting ideas :)

    SvaraRadera
  6. Kul och inspirerande att träffas! När det gäller botaniken i vår trädgård har jag nog mer hjärta än hjärna. Du verkar vara begåvad med bådadera.
    Hälsningar
    Ove, på Sommarfagra.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.