fredag 19 juli 2013

Det växer!

Där vattenkranen droppar i växthuset
blir vinbladen djupt flikiga.
Eller är det en sådan sort?
Jag är tacksam att de kommit igång igen alla tre
efter vårens tork-chock. Det döda är bortklippt
och de kan sträcka ut sig och bli nya fina grenar.
Nästa år kan jag nog ligga i soffan och titta på druvklasar igen.
Gurkan har hittills givit två frukter.
Jag tycker nog det är lite ynkligt, men så kanske det blir med köpta plantor?
 Och bladmöglet, hör det också till köpeplantor?
Jag har inte odlat gurka på flera år
men inte minns jag att det blev så mycket mögel.
Hjälper det med Atamonsprayning tro?

4 kommentarer:

  1. Min "köpegurka" ger hur mycket gurkor som helst och har ingen bladmögel. "Köpemelonen" däremot har hur mycket bladmögel som helst.....Inte lätt att förstå sig på plantor alla gånger:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Torka ger mögel! I alla fall på rosor!Men också fukt...
    Ta bort så mycket blad du kan nertill, så fukten inte ger chans till mögel i bladen...Eller släng plantan för i år! Gurka är billigt i affären just nu. Har inte planterat gurka i år .../ Hälsn Lena

    SvaraRadera
  3. Den där gurkan ser kärlekskrank ut...storleken kvittar vet vi ju! Det är ovanligt mycket bladmögel i våra trakter i år.

    SvaraRadera
  4. Har ingen erfarenhet av bladmögel på gurka. Kul att druvorna sr pigga ut i alla fall. Jag har massor av druvor i år, ska man trampa lite kanske. Fniss! Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.