måndag 10 mars 2014

Här sitter vi

Det regnar ute.
Helt OK efter den soliga helgen.
Särskilt som det varnats för gräsbränder.
På mig går ingen nöd
för jag städade orangeriet igår.
 Nu sitter jag här med min thekopp
och småpratar med den röda kamelian.
De små nyskolade lyssnar ivrigt
men får låta vuxna tala till punkt
innan de låter undringarna flöda.
Kameliaknopparna kan inte låta bli att retas
och räcka ut tungan åt de mindre.
 Intill dracenan står den beskurna änglatrumpeten
och känner sig i behov av solsemester.
De pinniga fuchsiorna har fortfarande
sovmorgon och lutar huvudena mot sänggaveln.
Jag undrar om inte mina gula gummistövlar vill ut en sväng?
Bara för att se att vattnet samlas som det ska i tunnorna?
Visst, så snart thekoppen är tom...

7 kommentarer:

  1. WOW, kamelia och allting!! Du verkar ju ha hamnat i himmelriket. Njut en stund till och låt stövlarna vara!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    PS Var på Stadsteatern och såg Candida. Den borde du se! Himla rolig.
    http://kulturhusetstadsteatern.se/Teater/Evenemang/Candida/

    SvaraRadera
  2. PS
    Med sådan kommentarer hos mig är det synd att jag inte är rik. Du skulle få låna hur mycket som helst!! Fast vad ska du med ett lån till å andra sidan ...
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. En riktig högtidsstund i orangeriet, det kallar jag vardag det. ;D

    SvaraRadera
  4. Så mysigt ni har det kameliadamen och du! Och sjusovarna kan väl få ta det lugnt ett tag till. Här har det nämligen varit frost de senaste nätterna.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så härligt att den bästa tiden är framför oss! Att gotta sig åt sådder, sticklingar och plantor, dra på sig stövlarna och klafsa runt och leta vårtecken - det är livet på en pinne!
    Ha en härlig vårlig vecka!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Så skönt det låter med thé och kamelia. Luta sig tillbaka och vara nöjd efter omskolning. Här har varit en ljuvlig solig vårdag, delvis spenderad i solstolen. Vi hade regnet här igår och jag kom iväg och köpte jord. Det är bra det också.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Vilken vardagslyx med så fiiiint sällskap ;-) Vad gör det då om några droppar faller utanför.

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.