fredag 28 mars 2014

Jag hör er...

Det är ingen måtta på vad man kan få höra
om man ställer in hörseln på rätt våglängd!
Den danske Helleborusen från mässan 
ställde jag på bordet med vårlökarna.
Blommorna tittar ner på de låga tulpanerna.
"-Jeg forstår ikke hvad du siger.
Kan du sige det på dansk?
-Äsch, jag önskar bara att jag var lika stor som du.
 Och hade så där fin färg."
Sedan tog jag måttet fullt av
välbrunnen hästgödsel och gick iväg
för att lägga ut i alla leriga planteringarna.
Då kvicknade gullflockan till:
 "-Titta, frukosten är framdukad!
Vakna nu allihop så mumsar vi i oss 
innan trastarna kommer och sprätter iväg allt."
På många ställen hittade jag nygrodda allium.
De är verkligen inte måttfulla utan breder ut sig bra.
Om alla klarar sig så blir här ett lila hav om några år.
 "-Ojojoj, så tung jag känner mig i skallen...
Måste det vara så här ljust när man är nyvaken?
Fjolårets alla Tete-a-tete grävde jag ner efter blomningen.
De blommar inte lika överdådigt i år men kommer så fint lite här och där.
 "- Tror du det gör något om vi börjar blomma redan nu?
- Nej, vi är för små för att kallas påskliljor så det är nog OK."
Jag tänker högt och önskar mig en hel vecka solvarma dagar
men bofinkarna vill ha det på sitt sätt och tjatar:
"-Nej din förbaskade människa, det får du inte!"
På Blommig fredag kan du läsa mer om måttfullhet.

11 kommentarer:

  1. En morsom tolkning av temaet :)

    SvaraRadera
  2. Trevlig helg! Hoppas nästa vecka blir fylld av solvarma dagar.

    SvaraRadera
  3. Ha ha. Rolig tolkning.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  4. På pricken tolkning av temat måttfullhet, det ordet betyder säkert olika för olika människor. Ha en fin kväll/Carita

    SvaraRadera
  5. Helt underbar tolkning!
    Önskar dig en skön och solig helg!

    SvaraRadera
  6. Klart det blir en vecka med solvarma dagar...
    Måttfullhet är nog inte trädgårdsnördars största egenskap... ;)

    Ha det gott i helgen!

    SvaraRadera
  7. Du förmedlar så mycket kärlek till växterna och trädgården så jag blir alldeles rörd. Fint!

    SvaraRadera
  8. Nu händer det saker varje dag i trädgården och det är så spännande.
    Önskar dig en skön trädgårdshelg. Elisabeth

    SvaraRadera
  9. He-he. Synes jeg hører dem mumle...
    Blir det ikke fint med et hav av lilla Allium?

    SvaraRadera
  10. Hehe! Kul :)
    Allium. Tell me about it. De är överallt i min trädgård. Ännu små, små. Men början till skog lite här och där.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  11. Jag har undrat vad det är som låter i trädgården... nu förstår jag... det är blommorna som åratar med varandra : )

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.