tisdag 5 augusti 2014

Är det varmt i Kina?

"-Du, min kinesiske vän,
 kanske är mer van än jag vid värme?
Här i Norden håller den sällan i sig så här länge.
Nu har jag vattnat mina morötter
och de växer fint i värmen men hur mår
dina fiskar när det är 33 grader i skuggan?"
"-Jotack, de är ju asiater så de tål värme rätt bra.
Syret minskar när värmen stiger i vattnet
och så blir det grundare med avdunstningen,
men de fick dammen påfylld med kallt vatten
 istället för den kubik som försvunnit
och två bubblande syrestenar igår så
de klarar sig nog. Aptiten har de kvar
och det är ett gott tecken."

3 kommentarer:

  1. Kineser är alltid så kloka! Tänk bara på Konfusius. Där ligger vi i lä!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Och för säkerhets skull slog jag upp hur man stavade "Konfucius", och ändå blev det fel. Så skulle aldrig en kines göra ...
    /R

    SvaraRadera
  3. Man skulle vara fisk helt enkelt när det är varmt.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.