söndag 31 augusti 2014

Morgonsol

Ingen dimma i dag på morgonen.
Än ger sommaren inte opp!
Det gör heller inte "Törnrosas kjortel".
Jag undrar om växterna bara väntat på
svalare och fuktigare väder för nu minsann
blommar de ordentligt och sätter nya skott.
 Gulvädd brukar vara kortlivad men denna
har etablerat sig rejält, jag hoppas den stannar.
 Svarta nysrotens kolvar har alltmer övergått
från vacker blomning till tjusig frösättning.
Somliga vårar kan jag hitta småplantor under den
men de växer inte till sig vare sig där eller i krukor.
Synd, för det är en ståtlig växt.
Hör av dig om du vill ha frön att pröva med.
 Så här på morgonen doftar de inte så mycket
men i kvällsfukten njuter min näsa av höstfloxen!
Dessa har klarat sig från snäckinvasion,
det gjorde inte prickfloxen och blåfloxen...
 Tänk om det gick att sopa bort snäckor och sniglar.
Nya kvasten skulle fixa det i ett nafs!
Den är bunden av lokalt ris, dock inte av mig,
och jag hoppas de kommer att hålla länge.
Det finns nog inget bättre verktyg att hålla löv borta från plattorna.


1 kommentar:

  1. Gulvädden är ju för fin bara... och den svarta nysroten också. Jag har frösått den ett antal gånger och sniglarna blir lika förtjusta varenda gång! Jag skulle också behöva en snigel/snäck-kvast.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.