måndag 1 december 2014

Jag gillar pantrar!

I senaste numret av tidningen Hemträdgården från
Riksförbundet Svensk Trädgård, fanns ny
glädjande information om Limex maximus, ibland
kallad pantersnigel, ibland leopardsnigel.
Forskarstudier visar att den jagar!
Byte är den spanska skogssnigeln/mördarsnigeln.
Vilken perfekt medlevare: både vacker och hjälpsam!
Så här års sover de, mina tjusiga pantrar.
Bilderna är tagna en sommar när jag ville
dokumentera alla våra olika individer. 
Den allra ljusaste kom inte fram den kvällen.
Att de bara äter sådant som redan är dött/ruttnande
har varit känt länge och därför får de gärna hålla till
i vår trädgård och i komposterna, de gör ju ingen skada.
Pantrarna tar tid på sig för att bli könsmogna,
2 år istället för som spanjorerna 4 veckor, så 
var rädd om deras övervintringsplatser.
Vet du inte vilken sort dina sniglar är så kan du
hitta en artbestämningsnyckel här.

5 kommentarer:

  1. Jag trodde inte det var sant tidigare när jag hörde att pantrarna åt spanjorerna. Men i höstas bevittnade jag faktiskt att det är sant i min egen trädgård. Heja pantrarna!!!

    SvaraRadera
  2. Jo, men så var det bara det där lilla kruxet - hur man får tag i de första pantrarna. Har bara sett en uppe i skogen förra sommaren och jag gissar att de behöver vara flera för att bli flera. Hmm...
    Kram fr Törnrosa

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig nyhet som jag missat! Jag tror inte jag sett någon pantersnigel här men säkert finns de, har inga spanska skogssniglar heller.

    SvaraRadera
  4. Men så bra! Annars tror man ju att alla är till skada. Tack för informationen. Ska studera din länk lite bättre.
    Tack!

    SvaraRadera
  5. Det måste jag läsa! Det var det bästa jag hört på länge!
    Jag har ganska många pantrar här. Hittade 2 senast igår.
    Tack för info
    Annika

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.