fredag 9 januari 2015

Vilket är bäst?

Vilket är egentligen att föredra:
barmarksfrost så mördarsniglarna dör
och antagligen en del växter också, eller
snö som skyddar både växter och sniglar?
Det är lika bra att jag inte behöver välja.
Jag försöker täcka de mest ömtåliga
(som tur är inte så många hos oss)
och tänker att sniglarna ligger någon annanstans.
Silversalvian gillar inte kyla
Kanske, kanske att snön kommer i morgon, och stannar?
Den som väntar på något vitt får ibland vänta länge.
Under tiden kan jag kanske göra några trädgårdstokar glada?
Idag har jag paketerat tre portioner att skicka
 vidare till de blivande kobrakallaodlarna:
Maila mig era adresser så
kommer fröna i brevlådan!
Jag fick tips om att tvätta bort fruktköttet
och att de nog bör få en period av kyla.
Hör gärna av er om hur det går,
 jag är född nyfiken :)
Lycka till!

9 kommentarer:

  1. Åh, har jag vunnit? Så roligt! Tusen tack! Grattis även till de andra vinnarna! Det här året börjar bra! Frånsett luftvägsinfektionen då... ;-) Har redan fått frön från en annan bloggvän och vunnit i en utlottning hos en annan. Och så nu en vinst till. Det ska bli spännande att se om jag lyckas med fröna. Har redan en sumpkalla i dammen och fredskallor inomhus, så en kobrakalla blir alldeles perfekt.

    Här hade vi en vinterdag med snö häromdagen, men snön försvann tyvärr till dagen därpå. Vi har inga mördarsniglar så här kan vi gärna ta emot snö som skyddar växterna.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Lika eländigt med dessa två alternativ.
    Får väl ut lite snigelpellets redan nu.
    Grattis till vinnarna.
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  3. Jag är så tacksam att jag inte har något problem med sniglar, peppar peppar ... Grattis till vinnarna!

    Jenny

    SvaraRadera
  4. Vuxna sniglar övervintrar inte, de dör på hösten men de små sniglarna kryper ner några dm och klarar sig om tjälen inte blir alltför djup.

    Nu vräker snön ner här och du får säkert också ett fint snötäcke över växterna.

    SvaraRadera
  5. Val, val ständiga val :) En rejäl barfrostknäpp följd av skyddande snö skulle jag kunna tänka mig :) Visst behöver man rensa kobrakallornas frön från höljet och ge dem en köldperiod. Men sen har de grott väldigt tacksamt hos mig. Var nere och tittade till mina änglatrumpeter igår och de ser ut att må bra. Lite små gröna blad i toppen på några skott. Lite skrumpet på en gren. Funderar på om jag borde klippa av den...

    Ha en fin kväll! Carina

    SvaraRadera
  6. Här håller vi stången mot sniglarna fortfarande...ute är det full snöstorm så skottandet är prio ett! Jag har ännu inte fått STA-fröna men längtar att sätta igång sådderna i källaren och sen ställer jag ut dem i kylan.

    SvaraRadera
  7. Mördarsniglar har jag mycket svårt för. Blir nästan illamående när jag ser dem.

    SvaraRadera
  8. Spännande! Bara jag fixar sådden...:) Vad tror du, med att så direkt nu och ställa ut i låda med skydd av fiberduk?
    Och Tack !

    SvaraRadera
  9. Grattis till frövinnarna!

    Hopas på att sniglarna får sig en match. Många lökar och nysatta plantor har fått granristäcke i stället för snö.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.