fredag 30 januari 2015

Vintervila, vinterväxt

Ute är det vitt och vackert.
Till dess att tövädret slår till igen
och allt blir grått och brunt och
fullt av sotflagor och annan lort.
Växterna vilar och bidar sin tid.
Varför är det ibland så svårt för mig som
trädgårderare att också ta det med ro?
Det händer att jag önskar mig framåt i tiden 
och nästan redan har haft vår,
gjort de nya planteringarna
och skördat de första primörerna.
I tanken, vill säga.
Utan jord att gräva i och plantor att pilla med
känns det oftare tomt och uttråkat.
Några pratar om att gå i ide och
slippa den händelsefattiga vintern.
Men är det inte nu det händer?
Det är på natten barn växer och om vintern vi mognar.
Det är nu idéerna vaknar, mornar sig, somnar om 
och vaknar igen, färdigdrömda och redo för livet.
Undrar vad våra träd funderar på just nu?
Kanske borde jag gå ut och prata lite med knopparna på deras grenar?
Eller så tittar jag in till Blommig fredag och
läser vad andra skriver om "vitt".



14 kommentarer:

  1. Så klokt och tänkvärt! Här blir nu träden mjukt inbäddade i snöflingor stora som örngott. Jag kan nästan känna hur träden skruvar ner sig lite bekvämare och somnar om. Bara syrenen har svårt att ta ett långsov. Vill upp och busa.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt i det du säger men jag börjar bli väldigt otålig och längtar efter att få bli svart under naglarna och få händerna förstörda och känna att jag lever med eller mot naturen när jag gör saker som den inte vill. Ha en jättefin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Det är en lite underlig vinter vi har snö och regn varannan dag. Snart är det vår då får vi sätta alla planer i verket
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ju nu allt samlar kraft för att kunna växa sig stort och vackert under 2015. Snart så! Så vackra vårbilder du visade i förra inlägget, drömde mig bort en stund där.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Charmigt o klokt skrivet, leva här o nu måste man bli bra på!

    Trevlig helg o vecka!
    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  6. Men så galet bra skrivet! Såklart är det så att det är nu som tankarna mognar och idéer föds...

    Näe, nu ska jag sluta längta galet efter våren utan njuta av mina små frösådder... Här och nu!

    //Veronica

    SvaraRadera
  7. Hvitt og vakkert hos deg nå!
    Vinteren har vi tid til å så, og pusle med såddene. Å planlegge, og systematisere hagenotatene. Se hva som funket i fjor, og ikke. Se i hagebøker....

    SvaraRadera
  8. Flotte bilder, og kloke ord! Vinteren har mye godt i seg :)

    God helg!

    SvaraRadera
  9. Det är så kul att titta in till dig och läsa...du skriver så bra!!
    Mycket snö här efter gårdagens snöfall. Jag tar det lugnt, kikar på pelargonsådden och längtar efter längdåkningsspår. Kanske blir det en tur i morgon:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Tycker mycket om ditt vackra och tänkvärda inlägg!
    Även om vintern kan kännas som väntan på... så skulle jag inte vilja vara den förutan. Det är som om våren, sommaren och hösten behöver vintern, liksom vi behöver natten för att njuta dagen. Vintern och natt, tid för vila och drömmar.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder och riktigt tänkvärda ord.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  12. Thank you for your visit to my blog.
    Now I'm here and see you have a lovely blog about plants and garden.
    I will be your new follower.
    Regards,
    Janneke

    SvaraRadera
  13. Jag känner mig ovanligt ostressad i år. Har precis nyupptäckt bloggandet och njuter av det. Sådana lång inlägg som jag pysslar med just nu skulle jag aldrig hinna under säsong. :)
    Kram och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Ja men så är det ju! Det är nu som vi samlar kraft för att orka med allt som vi vill/ ska/ bör göra till våren och sommaren. Så det så! *ler*

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.