tisdag 28 juli 2015

När trädgårdsmänniskan är borta...

...så växer de som de vill. Och lite till.
I våras lade jag på komposterad stallgödsel nästan överallt.
Det var verkligen dags att mata opp trötta planteringar.
Inte anade vi då att det skulle regna så in i bäng...
Hemma igen efter torpveckorna är det rena djungeln.
Fram med sekatör och skottkärra!
Och hållit sig innanför kanterna har de inte gjort!
De passar på när man är borta minsann.
Det har självsått sig och grott i varenda gång. 
Somligt som jag aldrig lyckats med att så själv.
Nävan är Dark Reiter eller Midnight Reiter
Nja...inte i alla gångar.
Några har istället vuxit igen så att om jag inte vetat
 var de fanns så skulle jag knappt hitta dem. 
Flocknävor är favoriter så när jag rensar
klipper jag till ett gäng som jag kan sticka till nya plantor.
Ner med dem i ett tråg med gammal jord, vattna och ställ iskuggan.
Om några veckor har de rotat sig och kan krukas opp
eller planteras ut någonstans där det fattas.
I pallkragelådorna har det också vuxit sig fullt.
Men visst var det två plantor krasse och massor av mangold och rödbetor?
Och inte satte jag ringblommor i år igen? Nej, där bor ju löken. 
Hmmm, bara blommor, inget ätbart under jord.
Jag misstänker de rackarns spanjorerna.
De har slagit läger och bjudit in hela släkten!
Jag knipsar över hundra varje dag, oavsett väder.
Tursamt att de inte kalätit hela trädgården.
Står man på rätt ställe ser det faktiskt riktigt trivsamt ut. 

4 kommentarer:

  1. Jisses, så det har vuxit! Stallgödslet och regnet har verkligen jobbat bra ihop medan ni varit borta. Teamwork.
    Ha det fint

    SvaraRadera
  2. Tufft att komma hem till djuneltillväxt. Men vackert ändå med grönskan. Och sticklingar är härligt att få, men ibland kan det vara svårt att hitta platser att sätta ut på. Tänker att det kanske dyker upp någon plats... annars kan man ju alltid gräva lite i gräsmattan, det har ju hänt förr.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ja attans vad det växer av allt regn!! Vad är den lilla röda för näva?? Annorlunda färg :D

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, det ser mycket trivsamt ut och mycket växer så det knakar. Efter varje regnperiod blir det ogräsrensning. Tror aldrig jag rensat så mycket.
    Hoppas du hittar lite grönsaker nånstans inne i de härligt svällande lådorna, annars är de bra vackra ändå.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.