tisdag 25 augusti 2015

Bondbönevälling

Somliga smaker hör till hösten:
rostade kastanjer, kokt kronärtskocka,
smörfrästa kantareller, bondbönevälling...
Det låter kanhända inte så gott, men
 bondbönevälling är absolut en favorit.
Jag gör den så här:
Fräs en liten hackad lök i smör så den mjuknar.
Koka 0,5 liter spritade, förvällda och skalade bondbönor
i ca 4 dl hönsbuljong till de mjuknat.
Tillsätt lökfräset och mixa alltihop slätt.
Späd med 2 dl matgrädde och koka opp.
Smaka av med lite salt och peppar.
Vispa i ca 30 g smör och
sedan är det bara att hälla i kopp.
Skulle det finnas en skiva gott bröd
och en bit ost till så gör det inget.
Det tråkiga är att det alltid blir 
för lite bönor för ett storkok.
Eller är det spritandet och skalandet
som begränsar mängden jag gör?

1 kommentar:

  1. Håller med det är favorit även här. Fast jag gör soppa.
    En sort som heter Monica som jag odlade förra året gav otroligt stor skörd. Frön från Jennys frön och sånt. I år hade jag i två omgångar.
    Skall fixa stöd till dem nästa år .
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.