fredag 19 januari 2018

Grönt i rabatterna

Ha, trodde du det kommit opp något här?!
Nix.
Eller...jo det hade det kanske, lite pyttefnuttigt,
men så kom äntligen snö som ligger kvar.
Det gröna jag syftar på är vår förverkade
julgran som nu är rostäcke lite här och där.
Vintergrönt är något jag inte haft riktigt råd med
men plockar in lite i taget när pengarna trillar in.
En jag riktigt gillar är Hiba.
En fd granne, uppvuxen på andra sidan Atlanten,
 blev alldeles lycklig när hon såg den och
berättade att den är "jättelätt" att ta sticklingar ifrån.
Det ska jag göra, inte nu mitt i vintern
men så fort jag kommer ihåg det. I vår?

5 kommentarer:

  1. Ja denna vecka har varit helt knäpp! Stora syrenknoppar i måndags, snöstorm i tisdags, regn i onsdags och idag strålande sol...skumt!!!
    Ha en skön helg nu, hur än vädret blir :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Jag ser inte riktigt hur den ser ut, men jättefin bild.
    Vill gärna se mer av när du drar upp sticklingar från den. Visste inte att man kunde föröka cypresser på det sättet.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Det är synd att vintergrönt är dyrt att köpa. Men jag märker när jag sår rhododendron att de är tröga i starten. Kanske är det förklaringen. Jag ska också pröva med sticklingar av barrväxter :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Många säger att det är lätt att ta sticklingar. Jag lyckas inte så bra i alla fall, jag är kanske för otålig. Det tar väl lite tid innan dom rotar sig och sen ska man ju veta vilken tid man ska ta olika sticklingar. JAg får nog läsa på mera. Lycka till med dina som du ska ta i vår. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Jag har haft hiba på en växttenta för många år sedan och minns att den kändes igen på hönsfötterna på baksidan av barren. Skulle gärna plantera en i min trädgård, och om jag inte minns helt fel så växer den ganska så långsamt. Hoppas du lyckas med dina sticklingar.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.